Rozpoczęła się jesień, a wraz z nią zwiększone ryzyko infekcji. Jak zwiększyć odporność oraz jak radzić sobie w okresie przeziębienia?

To pytanie w najbliższym czasie będzie się stawało coraz bardziej aktualne. Na rynku jest dostępnych wiele preparatów na przeziębienie. Tylko które z nich są odpowiednie dla kobiet w ciąży? Zanim do tego przejdziemy warto zastanowić się nad istotą układu odpornościowego.

Układ immunologiczny ma za zadanie chronić organizm przed czynnikami zewnętrznymi. Dzieje się to dzięki tzw. komórkom pamięci immunologicznej, które mają zdolność wychwytywania i przechowywania informacji o wszystkich wirusach
i chorobach, z którymi stykamy się w ciągu życia. Prawidłowa czynność mechanizmów odpornościowych zależy od uwarunkowań genetycznych, wieku, kondycji zdrowotnej, stresu oraz diety.

Czynniki warunkujące prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego
w ciąży:

– odpowiednio zbilansowana dieta. Przede wszystkim należy dbać o różnorodność spożywanych posiłków. W okresie ciąży zapotrzebowanie na energię wzrasta jedynie o 300 kcal na dobę, natomiat na witaminy i składniki mineralne nawe 2-krotnie. Dodatkowo codzienna dieta kobiety ciężarnej powinna zawierać ok 600-700g owoców oraz warzyw. Warzywa i owoce są bogatym źródłem antyoksydantów, karotenoidów, flawonoidów, kwasu foliowego, składników mineralnych i błonnika. Podkreśla się również konieczność przyjmowania w posiłkach witamin A, E, D,
a także składników mineralnych, tj. selenu, cynku, żelaza niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego. Biorąc pod uwagę porę roku należy przemyśleć suplementację witaminy D3, której przyswajanie w okresie jesienno-zimowym jest znikome. Dobowe zapotrzebowanie na witaminę D w okresie ciąży wynosi 10 ug.

Oprócz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach warto zaprzyjaźnić się z witaminą C, która oprócz roli w układzie odpornościowym, wszystkim dobrze znanej, ma istotny wpływ w przyswajaniu żelaza.

  • stosowanie naturalnych probiotyków- znajdziemy je w produktach kiszonych.
  • suplemetacja roślinnych preparatów immunostymulujących – np. jeżówka bogata
    w kwas kawoilowinowy o działaniu aktywującym układ odpornościowy, przeciwzapalnym, przeciwmiażdżycowym i bakteriostatycznym. Dodatkowo zawiera flawonoidy, pochodne kwercetyny i kemferolu posiadające działanie przeciwzapalne oraz uszczelniające naczynia krwionośne. Jednak przed rozpoczęciem suplementacji konieczna jest konsultacja lekarska.
  • odpowiednie nawadnianie – ilość spożywanej wody przez kobiety w ciąży powinna wzrosnąć do około 2300 ml/dobę. Woda jest kluczowym składnikiem dla organizmu. Wszystkie procesy metaboliczne zachodzą w środowisku wodnym, a woda jest rozpuszczalnikiem i związkiem aktywnie biorącym w nich udział. Pamiętajmy więc, że codzienna podaż wody w odpowiedniej ilości jest szczególnie istotna do prawidłowego funkcjonowania organizmu kobiety ciężarnej.
  • mycie rąk – Każdego dnia, w każdym miejscu narażeni jesteśmy na kontakt
    z chorobotwórczymi drobnoustrojami, które są w powietrzu i na różnych powierzchniach. Jak wykazały badania, mycie rąk wodą z mydłem przez 15 sekund redukuje liczbę bakterii o około 90%. Kolejne 15 sekund usuwa całkowicie drobnoustroje, które mogą być przyczyną różnych chorób.
  • nawilżanie powietrza – Wysuszona śluzówka nosa i gardła jest bardziej podatna na zakażenia bakteryjne. Dlatego warto wykorzystać nawilżacz powietrza oraz dbać o odpowiednią klimatyzację pomieszczeń, w których przebywamy (temperatura nie powinna przekraczać 18-20ºC).
  • w miarę możliwości ograniczenie kontaktu z osobami chorymi.
  • podejmowanie aktywności fizycznej (po wcześniejszej konsultacji z lekarzem prowadzącym czy nie występują przeciwskazania). Do wyboru jest mnóstwo organizowanych przez doświadczonych instruktorów form cwiczeń dla ciężarnych – od gimnastyki czy aerobiku w wodzie po jogę, pilates a nawet taniec brzucha.
  • odpowiednia dawka snu i odpoczynku.

Jak radzić sobie z przeziębieniem w ciąży?

Wielu lekarstw nie wolno przyjmować w trakcie ciąży, ze względu na zwiększone ryzyko poronienia czy porodu przedwczesnego. Dlatego, jeśli dopadł cię katar, kaszel lub przeziębienie, wypróbuj najpierw domowe sposoby na te dolegliwości, a jeśli nie zadziałają, zwróć się po poradę do lekarza, który zapisze bezpieczne dla dziecka leki.

  • katar – z reguły od niego zaczyna się przeziębienie. Z pomocą przychodzi spożywanie w posiłkach czosnku, który ma działanie bakteriobójcze oraz imbiru cenionego za bogate właściwości oraz szereg zastosowań. Oprócz tego, że jest pogromcą nudności doskonale sprawdza się w okresie infekcji. Silnie rozgrzewa cały organizm i działa przeciwzapalnie. Do nosa można zakraplać roztwór soli morskiej albo sól fizjologiczną. Ulgę przynoszą też inhalacje wody z solą oraz posmarowanie okolicy pod nosem maścią majerankową.
  • kaszel, ból gardła – Na ból gardła najlepiej działają płukanki. Kilka razy dziennie należy płukać gardło wodą z solą, sodą oczyszczoną lub naparem
    z szałwii. Dodatkowo inhalacja wody z solą przyniesie znaczą ulgę.
  • gorączka – z chwilą podwyższenia temperatury, należy niezwłocznie udać się do lekarza.

 

Jeżeli jednak przykre objawy przeziębienia lub grypy nie mijają po 2-3 dniach, lub też nasilają się, albo gorączka nie spada poniżej 38 stopni pomimo stosowania naturalnych metod walki z chorobą, należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza.

mgr Marta Głos – położna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bibliografia:

1.Kolanowski W., Jędrzejczyk H.: Żywność i żywienie w specyficznych stanach fizjologicznych. Żywn. Żyw. Zdr., 1999, 8, 204-209.

  1. Bień A., Grudzińska M., Krzyszycha R.: Dieta kobiety ciężarnej. W: Opieka nad kobietą ciężarną (red. A. Bień). Biblioteka położnej. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009.
  2. Curtis G. B.: Twoja ciąża od A do Z. Wydawnictwo Amber, Warszawa 2003.
  3. Łepecka-Klusek C.: W oczekiwaniu na narodziny dziecka. Neurocentrum, Lublin 1997.

Dodaj komentarz

scroll top